tisdag 17 januari 2012

Lästips


En insiktsfull och inspirerande följeslagare genom läsningen av På spaning är Roger Shattuck som genom Proust's Way har skapat både en introduktion för förstagångsläsaren och nya infallsvinklar för "proustianen". Här ett citat av Shattuck om Prousts dubbla berättar-jag: ... the double I of Proust's narrative help create the novel's gently mocking tone. Marcel and the Narrator form a contrasting pair like comic and straight man - clown et auguste. Either one without the other would not hold our attention for long. Together they combine innocence and wisdom. The jokes are on Marcel, told by his alter ego, the Narrator, looking back on his former self.

2 kommentarer:

  1. Hej Peter! Jag hade glömt bort (förlåt!)att din superfina sida blev återfunnen! I vilket fall: Den här boken vill jag gärna läsa (finns på Amazon.uk)och ang vad du citerar: Vi skrivs (!)ju på näsan ”man skall inte blanda ihop verket med konstnären”, men hur undvika det och varför inte? Vi gör det ju självklart med På spaning och trivs med det. Fast jag tycker det verkar väl förenklat att dra ihop till två figurer, med avgränsade egenskaper. Jag kanske förstår bättre när jag läser Proust’s Way.

    Synd att det inte drösar kommentarer till vad du presenterar. Ett perfekt forum – kanske kan man uppmana.

    SvaraRadera
  2. och nu måste jag be om ursäkt för att jag inte varit inne på länge. Nej, det är inte frågan om två figurer, det är nog snarare en konkretion av de olika tidsskikt som finns i romanen, bl.a. hos berättaren, som mycket ung man och som mindre ung. Men jag rekommenderar Shattuck, han är inspirerande.

    SvaraRadera